Hogyan is kezdjnk stuntolni?
Szab kos 2006.03.05. 22:19
Ksznet Szab kosnak a cikkrt
A kzel ngy ves sztrtfjter gyakorlatombl mertve prblok egy-kt j tanccsal szolglni nektek. Sok mindent voltam knytelen sajt tapasztalatom alapjn megtanulni, remlem nektek gy knnyebb lesz!
Kezdjk az elejn!
- Ahhoz hogy valaki ilyesmire adja a fejt, nem rt, ha van pr v motoros gyakorlata s a jelenlegi motorjval is mr jl sszebartkozott.
- A trkkk eleinte nem jtkot s szrakozst jelentenek, vegyk komolyan, amit csinlunk.
- Soha ne rajoskodsbl virtusbl prblj valamit megcsinlni!
Helyszn:
- keress egy helyet, ahol senkit nem zavarsz /rendork, lakk, forgalom/ s tged sem zavarnak. /nem lesz egyszeru megtallni/
Ruhzat:
- Az letedet mentheti meg!!!!!!!
- Amit n mindig felveszek 40fok melegben is: Protektoros csizma,
protektoros ruha, gerincvdo, sisak, kesztyu.
Motor:
- Egy motor sem haragszik, meg ha 5-6 deci olajjal tbbet ntenek bele, s egykerekezs kzben is nagyobb az esly az olajnyoms fenntartsra!
- Az sem baj, ha van fk a motoron s nem csak elso!
- Gumi is legyen strapabr sok hasznos futfellettel.
- A legjobb megolds egy tptett SF. Motor: olajozs, felesleges trkeny idomok tkrk indexek eltvoltsa, a kis knyelmetlen kormny helyett enduro kormny, bukcso.
- Mindig fent ll az eslye egy mretes zaknak. Nem rt, ha az embernek van egy ismerose, akivel elore megbeszli az esetleges srlt gp hazaszlltst. /soha ne kelljen!!/
Ember:
- Jelentosen cskkenti a balesetveszlyt s gyorstja a tanulst, ha az ember kipihent, egszsges, nyugodt s a feladatra tud koncentrlni!
- Mindig szksg van egy segtore is! Kvlrol ltja, hogy mit csinlsz, segt szerelni, sszeszedi trtt motordarabokat / j ez rossz vicc volt/, kvt hoz stb.
Az egykerekezs:
/taln ezzel kezdodtt minden /
Aki mr motorozott pr kilomtert egy 100 paci krli gppel, bizonyra tapasztalt olyat /ha csak nem a benzinsprols a mnija/ hogy ha az ember hirtelen tvig csavarja a gzt a moci eleje elemelkedik a fldtol. Ezt kne valahogy megorizni hosszabbtvon is. Erre kt lehetosg van:
- A motor erejtol fggoen /tttellel javthat / 1-2 fokozatban kb. 5000-es fordulat krnykn /ez is motorfggo / gyors gzelvtel s rgtn gzads. Az elvtelnl sszenyomdott elso tel a gzadsra kirugzik ez sszeaddva a moci erejvel, elemeli a kereket. Ajnlatos vatosnak lenni foleg az Eros gpeknl ebbol is knnyen hanyatt lehet, esni! A dolog kzben a motor folyamatosan gyorsul 900-as, 1000-es gpeknl a 2. Fokozat vge 120-170 is lehet!!! Gyengbb gpeknl nem mindig vezet kello eredmnyre.
- A msik mdszernl, kzepes fordulatszmnl belecssztatunk, belehzunk a kuplungba. Itt a behzott kuplungnl megnvekedo fordulatszm s teljestmny szabadul fel a kar gyors kiengedse kzben. Ez is vatossgra int izmosabb gpeknl, nehogy tl sok pacit engedjnk egyszerre szanaszt! Ezzel a mdszerrel gyengbb gpek is egykerkre knyszerthetoek. /Smson ETZ, STB./
- Gyakorls kzben haladjunk fokozatosan! Elsore mr az is elg, ha csak egy pillanatra elknnyl a motor eleje, aztn nhny prblkozs utn mr a gumi is elhagyja az utat, majd szp lassan prblkozsrl prblkozsra feljebb kerl.
- Ha vletlenl kicsit hirtelenre s tl gyorsra sikerl az attrakci kis magassgig a gzelvtel segt, ha mr karcol a motor htulja az ton s esetleg mg lbkzelben a hts fk, akkor nem rthat a hasznlata. Mindkt reakcinl a motor eleje iszonyatos erovel csapdik a fldhz s erre szmtanunk kel! Lsd: Potzner Feri 2001 tavaszi csukltrse. A hanyatt ess viszont tragikus is lehet!
Egykerk varicik:
Ha mr az ember tud hosszabb tvokat is megtenni egykerken elkezdheti kicsit varilni a dolgot.
Vltsunk sebessget!
Erre kt megolds ltezik: Vagy kuplung nlkl betped a vltt a kvetkezo fokozatba kis gzvisszengeds mellett, vagy az elsokerk emelkedsi fzisban de mr j messze az ttl irgalmatlan sebessggel behzzuk a kuplungot s vltunk majd kuplung ki de mr kzben hzzuk is /sszel/ a gzt. ha lassak vagyunk a motor lecsapja az elejt s felmerl a gondolat: nem kne visszamenni a rutinplyra s megtanulni vltani? :))
Felllhatunk a hts lbtartra.
Nem tl nehz s a motort is kevsb ronglja mintha a helynkn lnnk. Kettesben vagy gyengbb motoroknl egyesben kinyjtjuk lbainkat s htralpnk mindkettovel a hts lbtartkra. Innen szinte minden gy mukdik mint egy sima egykerknl csak htul van a slyunk knnyebben emelkedik az eleje s a hts kerk is nehezebben prg ki. Ha kzben kinyjtod a htra az egyik lbad Flamingnak hvjk s igen ltvnyos. Ha a hts kapaszkodra vagy lsre llunk mg jobban elknnytjk a motor elejt de magas pozcitl instabill is vlik. Vigyzat a letmento htsfk messze van gy knnyen hanyatteshetnk.
Kitmsztban llva
Ha mr a hzi barkcsols vagy egy zsk lvrt sikerl a motorra kitmasztt beszerezni, akr bele is llhatunk. A bal lbat htra s belelpnk jobb lb a lbtartn s a fken! Ha tl magasra hzzuk vagy kvlyog egykerk kzben a hts fkkel segthetnk. Ha mr szablyozni tudjuk a magassgot felhzhatjuk holtpontig. Itt a vgtelensgig egykerekezhetnk de ez rengeteg gyakorlst ignyel!
Fellhetnk a tankra.
Egy hatrozott mozdulattal felcsusszanunk a tankra s mr tphetjk is a gzt. Ez nehezti a motor dolgt s a pnztrcnknak sem tesz jt /kuplung lnc stb/
Kormnyon ls. VIGYZAT LETVESZLY!
Ha mr simn nyomjuk a tankon lve megprblhatunk felmszni a kormnyra. Eloszr a kormny egyik felt engedjk el s tesszk fel a lbunk motortl fggoen vagy a kormny fl vagy a fejidomra majd a msik oldalon. Ajnlatos a kuplung oldalon kezdeni s a gz oldalnl elotte behzni a kuplungot mert ha meglkd a gzkart rokba ugrathatsz mint Feri bartom 2000-ben Csongrdi verseny elott:) Ezt gyakoroljuk tbbszr hogy biztonsgban rezd magad. Az egykerekezsnl itt is a fokozatossg a lnyeg! Ne hzzuk tl magasra mert ebbol lehet a legnagyobbat esni! /Lsd 2002 1. kunmadaras by Szabb/ :))
Egykz
Ha egy gyakorlat mr rutinbl megy megprblhatjuk elengedni a az egyik kzzel a kormnyt eloszr csak pillanatokra /n a balt ajnlom/ ksobb majd integethetnk a haveroknak:))
Az elsõ-egykerekezs:
/ stoppie, front wheelie, nose wheelie/
Kt megoldsban ltezik:
- Stoppie: itt a motor hirtelen megll egy helyben gy, hogy a hts kerk a levegõbe emelkedik.
- Front wheele, nose wheelle: ennl a htskerk mr menet kzben elemelkedik a fldtõl s a motor az elsõ kerekn gurul.
Elengedhetetlen kellkei a jl tapad gumi / puha keverk vagy slick /, a j minõsgû tiszta s nem tl hideg tburkolat, valamint a hatsos jl adagolhat esõfk / szinterbett, fmfkcsõ.
Stoppie:
Kis sebessgnl vagy lassts kzben a motor megllsa elõtt nem sokkal hirtelen nveljk a fkerõt az elsõkerk megll s a lendlet a levegõbe emeli a gp hts rszt. Nem idelis krlmnyek kztt a kerk megcsszik, s ha nem engedjk el a fket idõben mg szpen pofra is eshetnk. Nehz motoroknl, hidegben, vagy csszs burkolaton segthet a hts rugstag testsllyal val sszenyomsa s a kirugzskori lendlet felhasznlsa a htskerk felemelshez.
Ennl a trkknl is ajnlott a fokozatossg! Csnya srlsek begyûjtse s az anyagi kr elkerlse rdekben! Nem szp ltvny az elsõkerken tborul motoros. Elõszr csak kicsit ugrassuk el a kereket az aszfalttl, aztn mehet feljebb s feljebb. Vigyzat van egy felsõ hatr is!
Nose wheelie vagy front wheelie:
Gyakorlott Stoppie-zk megprblkozhatnak nagyobb sebessgrõl ugyanazon mozdulattal, mint a stoppie-nl, s mikor a mr a levegõben van a htskerk, cskkentjk a fkerõt, addig hogy az elsõkerk elkezdjen gurulni. A hts magassgt guruls kzben a fkkel szablyozhatjuk. A veszlyek ugyan azok, mint az elõzõekben megcsszs s tboruls, csak itt a sebessggel arnyosan nõnek!
Gumifst, Mad Max, karikarajzols:
A leghatkonyabb mdja a hts gumi gyors leamortizlsnak.
Ajnlatos valami j kemny hts gumit vlasztani a gyakorlshoz.
A vzhûtses motorok a menetszl hinyban melegedhetnek, nem r odafigyelni a hõfokra s ventiltor mûkdsre.
Elsõ lehetõsg:
Az egyszerû gumigetst, gumifstlst ll helyben vgezzk. Lbak a fldn, behzzuk az elsõ fket egyesbe rakjuk a gpet kvrgz s a fk kiengedse nlkl egy hatrozott mozdulattal kiengedjk a kuplungot.
Erre hrom reakci lehetsges:
A motor lefullad: ehhez a mutatvnyhoz tl gyenge:(
Az elsõ kerk llva elcsszik: prbljuk meg lenyomni a motor elejt, tmasszuk neki valaminek az elsõ kereket vagy vlasszunk jobban tapad elsõ gumit.
A hts kerk prgni kezd de a motor ll egyhelyben: a gumi teljes elkopsig lvezhetjk az isteni gett gumiszagot.
Msodik lehetõsg:
Az elsõ pontban teljestettek utn /ha mr fstl a kerk / lass oldalaz mozgssal, topogssal a motort forgsra knyszertjk az elsõ kerk krl. Ha a gumi brja s mi sem dõlnk ki az egyenslyunkbl elõbb utbb teljesen krbefordulunk. Ezutn szlljunk le a motorrl, tegyk le sztenderre s rvendjnk az elsõ sikeres Mad Max krnknek :) Ilyet kszthetnk mg a motor mellett llva a gpet magunk fel bedntve s oldalirnyba tolva, valamint a motorral szemben llva s a kormnnyal elforgatva /ez a bikastltats. Vigyzat itt minden fordtva mûkdik! / is.
A harmadik lehetõsg:
Ez mr ktelezõ SF. elem. A kerk elprgst lass halads kzben is elõ lehet idzni.
llva elõre dõlnk a motoron, egyszerre hzzuk a gzt, a fket s engedjk a kuplungot, s ha j az sszhang mr fstl is a kerk. A fkerõvel szablyozhatjuk a sebessget a gzzal a fstls s a gumikops mrtkt. A motort testslythelyezssel s kormnyzssal irnythatjuk. Hogy a dolog ne legyen ilyen egyszerû ezt versenyen krbe krben, kell produklni 10 msodpercig lblettel nlkl egy adott pont krl a gumiforgalmazk nagy rmre.
Tankon vagy lsen lls: / Feri bartom mondan a 600-as tankjra s stabilitsra utalva: Tankon Para /
A tank alakjra s a motoros psgre is igen veszlyes.
Lehetõleg hossz s szles ton prblgassuk, ott, ahol az t szln nincsenek neheztõ akadlyok /Pl. villanyoszlop, rok / a gyakorlat vagy resben vagy, feltekert alapjrattal kb. 50-60 km/h sebessgnl vgrehajthat. Elsõ lpsben az egyik majd a msik lbbal lpjnk fel a tankra, lsre s csak guggolva prbljuk elengedni minl hosszabb idõre a kormnyt s irnytani, korriglni a motort. Mikor ehhez mr hozzszoktunk egy hatrozott nem tl gyors mozdulattal felegyenesednk. Ha nem sikerl elsõre nyugodtan guggoljunk, vissza fogjuk meg a kormnyt s prblkozzunk jra. Ha mr megy a dolog, a megfelelõ helyre jutst megprblhatjuk egyszerre mindkt lbbal is egy hatrozott ugrssal.
Htrafel motorozs:
Kt megoldsban lehet vgrehajtani:
- llhelybõl indulva
- Menet kzben megfordulva
Nekem csak a menetkzben megforduls fajta sikerlt eddig.
Az elindulssal mg nem sikerlt zldgra vergõdni:(
A gyakorlathoz vlasszunk egy igen hossz j szles s sk utat. Az alapjratot gy kell belltani, hogy 3. vagy 4. fokozatban 40-50 km/h-val vigye a motort. Elõszr csak tegyk a lbainkat egy oldalra s gy ljnk a tankra, szokjuk az rzst s tanuljuk meg irnytani a motort. A kvetkezõ lpsben prbljunk meg htranzni / na ez lesz a para /. Ha mr rezzk a flinget elõre nzve, tegyk t a lbunkat gy, hogy a testnk mr fordtva legyen a motoron, majd lassan nzznk htra s kssz.
Van egy komoly buktat is a dologban / n olyat pereceltem miatta, hogy ihaj:) /.
A lellt gomb a kormnykapcsoln. A nagy forgoldsban knnyen rtmaszkodhatunk s flig htrafel fordulva nehz sszekombinlni a motorfket, a billegst s a gomb visszakapcsolst.
Forgs elengedett kzzel:
Kis helyignyû nem "tl veszlyes"' gyakorlat.
Az ember feltekeri az alapjratot, addig hogy a motor egyesben 15-20-al guruljon.
Menet kzben szp lassan befordtjuk a kormnyt, bedntjk a motort, s kzben hts fkkel lasstunk.
Minl kisseb krre trekedjnk, elõbb utbb elrjk azt, hogy a kormny mr befordult az tkzõig. Innen mr fogni sem kell, csak egyenslyozni s nyomni a fket, s mr forog, forog s forog az ember. Hû de elszdltem vazze!!
|